SuperpotravinyTaké patříte k lidem, co bez superpotraviny snědené alespoň jednou denně považují denní jídelníček za nedokonalý? A také máte plné poličky Acai berry, goji, chia, mořských řas, quinoy nebo třeba čínské houby? Také za ně utrácíte nehorázné částky, protože se všude říká a píše, že bez nich prostě nemůžete zdravě žít? Tak se na chvilku zastavte a přečtěte si tento text. Zjistíte totiž, že utrácíte celkem zbytečně!

Drahé cizokrajné superpotraviny jsou dobrý džob. Ale ne pro nakupující

Nikdo neříká, že byste si občas neměli dopřát třeba suši v mořské řase. Je vynikající, je zdrojem vítaných látek a hlavně jde o úžasnou obměnu našeho jídelníčku. Ale rozhodně bychom na cizokrajných potravinách neměli stavět celý náš jídelníček v oblasti superpotravin.

Superpotraviny z dalekého orientu či třeba Jižní Ameriky se staly světovými hity a my jsme v rámci mediální reklamní masáže nabyli dojmu, že bez nich nejde žít. Jen proto, abychom obchodníkům dodávali dobré zisky. Ale ono to bez těch cizokrajných zázraků jde. A dokonce lépe a levněji. Naše lesy, louky, zahrady a sady jsou totiž také plné superpotravin. Jen teď nějak není moderní o nich mluvit a propagovat je.

V čem jsou středoevropské superpotraviny lepší?

Zejména v tom, že jsme na ně zvyklí, naše trávení je jim přizpůsobeno a hlavně mohou dozrát do plné zralosti, než je začnou lidé sklízet. A v neposlední řadě k nám necestují přes půlku světa, takže ani nemusejí být tolik chemicky a jakkoliv jinak ošetřeny k tomu, aby takové cestování vydržely.

Ať se podíváte na kteroukoliv zeleninu či ovoce, olejninu, nenajdete nic, co by neoplývalo pro naše tělo výhodnými látkami. Ano, velkou část ovoce a zeleniny jsme si přinesli z cizích krajin (rajčata, papriky), ale již před mnoha staletími, takže jsme si na ně už stihli zvyknout a naše těla z nich umějí vytěžit maximum. A hlavně: jsou lokální, takže i o hodně levnější!

Některé české plodiny jsou opravdu levnými superpotravinami!

Cože to vlastně je ta superpotravina? Přesnou definici bychom asi nikde nenašli, protože jde spíš o reklamní strategii než o odbornou skutečnost. Můžeme se ale dopátrat toho, že jako superpotraviny obchodníci označují potraviny s vysokým obsahem vitaminů, minerálů, stopových prvků, dále antioxidantů, esenciálních mastných kyselin, vlákniny, také bílkovin, koenzymů a třeba i dalších látek.

Velký obsah takových látek mají například ostružiny, borůvky, vlašské a lískové ořechy, medvědí česnek, kvašené potraviny, rakytník, kapusta anebo třeba chřest. Jsou to potraviny, které nás při nákupu většinou vyjdou levněji. Stačí si prohlédnout Lidl leták nebo rovnou navštívit prodejny. A hned vám bude jasné, že se středoevropskými superpotravinami v jídelníčku můžete žít mnohem levněji.

Superpotraviny

Dají se ty cizokrajné nahradit?

Většina z nich ano. Například Acai berry je plně nahraditelná ostružinami a borůvkami, lněné semínko vám naopak dokonale pokryje roli psyllia nebo chia semínek. A porovnejte si v prodejnách Billa jejich ceny!

Potřebné nenasycené mastné kyseliny umí dodat třeba slunečnicové semínko, které je také silný antioxidant, zvyšuje hladinu serotoninu, působí i proti migrénám, astmatu a kardiovaskulárním chorobám. Překvapení? Podobně jsme na tom s vlašskými ořechy.

Tropické ovoce plné vitamínů, které je ale v zimě zcela nevhodné, protože nás ochlazuje, můžeme směle nahradit rakytníkem. A ze zelených potravin jistě musíme zmínit chřest, špenát, mangold, pórek či třeba kapustu, nezapomenout na medvědí česnek. A máme se superpotravinovým jídelníčkem vystaráno!
 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit